MGP. V srcu mesta. Že od 1752.
Pretekli članek: Branka Bezeljak
Avtorji: Samo M. Strelec & Branka Bezeljak, Melani Centrih, Savo Djurović, Andrej Cizerl Kodrič, Tanja Meško Tonejc, Branko Tonejc, Sonja Votolen
Zdaj pa se počasi bližamo času, ko bo besedna zveza ponovna profesionalizacija gledališča na Ptuju znova mišljena. Še več, izrečena. In največ: 4. 12. 1995 bo z odlokom Mestnega sveta MO Ptuj in podpisom župana dr. Miroslava Lucija na njem tudi "meso postala".
Smo na pred-predzadnji stopnički vzpona proti temu cilju.
Predstavljajte si, da se po ozki, prečni ulici s Prešernove najprej po kamnitih tleh potem pa po lesenih stopnicah vzpenjate na ptujski grad. Ja, tiste lesene štenge .. In koga srečate pred vrhom? Znova Branko! (Nekaj časa je dejansko živela prav pod temi stopnicami.)
Tam okoli leta 1990 je Branka krstno uprizorila sodobno dramo mariborskega dramatika Vilija Ravnjaka z naslovom Aneks. To ne bi bilo "nič novega" in ne posebnega - Branko so zmeraj zanimali sodobni slovenski avtorji -, če ne bi tokrat bila igralska zasedba tako rekoč v celoti profesionalna: Srečo Špik, Zvezdana Mlakar, Dario Varga, Iztok Valič, Gorazd Jakomini, vlogo Smrti sem natopil jaz (ko sem jeseni odšel v Berlin, me je zamenjal Gorazd, se mi zdi.) Uprizoritev je bila formalno najbrž pod okriljem Delavsko-prosvetnega društva Svoboda Ptuj, skupine Teater III.
Kaj zdaj to pomeni?
Poklicni igralci na odru, igralci, zaposleni sicer v drugih gledališčih (plus dva mladinca; Branka, sem koga pozabil?), formalni okvir pa: ljubiteljsko-društveni. Takšni kombinaciji se je nekoč reklo: polpoklicno gledališče.
Torej: Branka je z Aneksom tako rekoč nadaljevala v tisti organizacijski obliki, ki jo je gledališče po ukinitvi leta 1958 že živelo: polpoklicna faza. Takrat so nekateri od igralcev, nekič zaposlenih v poklicnem gledališču, še ostali ... Zdaj, znova poklicni igralci, zbrani pod formalnim okriljem društva.
V kemiji se reče, da kakšne spojine niso obstojne. Polpoklicni značaj gledališča po letu 1958 ni obstal dolgo, in tudi ta, iz leta 1990, se ni prijel.
Zelo me bo zanimala monografija o Branki, ki bo upam, odgovorila tudi na naslednja vprašanja: (oprosti, Nika Šoštarič, da ti zdaj prišepetavam; v resnici pa sem prepričan, da se bosta z Branko dotaknili tudi teh reči.)
- Kakšni so bili Brankini načrti za naprej, po Aneksu? Tako vsebinski kot organizacijski? Gotovo je imela nek načrt, vizijo bi se reklo. Ali po domače: srčno željo, kam po Aneksu.
- Najbžr Aneks ni bil edini projekt, ki si ga je zamislila takole, s poklicnimi igralci?
- So občinske "strukture" že bile vključene v ta pol-poklicni korak? Se je Branka v času Aneksa pogovarjala z njimi o profesionalizaciji?
- Mogoče bi kaj o tem lahko povedal Ivan Vidovič; mogoče je bil takrat že na oddelku za klutro. (Kristine Šamprl Purg žal več ni med nami, da bi jo lahko vprašali.)
- Kako je bila uprizoritev Aneks sprejeta? Ponovitve? Je uprizoritev dala "veter v krila", zagon? Kaj so bile njene posledice? (Vse v gledališču, vidimo, je vedno namreč en sam kontinuiran razvoj, kjer vsak korak vpliva na naslednjega.)
Sam sem odšel, kot pravim, v Berlin in z uprizoritvijo Aneks nisem ohranil stika. Maila takrat še nisem imel - je sploh že obstajal? - kaj šele računalnika. Tipkal sem na star Oliveti, ki sem si ga kupil na boljšjaku v Ljubljani. Tudi zagovor svoje diplomske naloge sem pisal nanj in svoj prvi prevod (Ana in kralj, ki je padel iz pravljice). Potem mi je prijatelj Miran Murko stvar natipkal, nekdo v študnetu v Rožni dolini je imel računalnik; spominim se, da urejevalnik besedila ni imel č-ž-š-jev. Imam pa še disketo, tisto veliko, pet inčno, flopy disk, se je reklo, a ne?
Glede Aneska in naslednje stopnje razvoja gledališča na Ptuju imam nekje v spominu celo naslednjo misel - Božo Glazer, prosim, popravi me, ali pa Danilo Toplek, če to bereš -, ki gre takole:
Kidričevski TGA (ali se je leta 1991 že imenoval Talum?) je menda bil celo priravljen vložiti nek resen denar v profesionalizacijo gledališča na Ptuju. V spominu imam števiko 70.000 takratnih nemških mark. Se mi sanja? Ali sem si zapomnil prav? Menda so bili pripravljeni investirati v nakup v svetlobnega parka (reflektorjev in regulatorja). Gledališče je bilo namreč opremljeno s par starimi reflektorji, ki so bolj greli kot svetili. Regulator pa je bil tudi muzejska vrednost.
Ja, Aneks ... Za odrom so bili še ročni cugi, vrvišče leseno - nekoč, kaseje, je Gledališki muzej Slovenije poslal fotografa, da je pofotografiral vrvišče, cuge, lesene mostove. Moram nekoč to poiskati v sedanjem Gledališkem inštitutu. Mojca Kreft, mi lahko prosim pomagaš? Kdo bi znal to takrat fotografirati? Kdo je bil dirketor, najbrž še ne Ivo Svetina?
Je pa visela v portalni odprtini tista prava, težka, rdeča zavesa, magični zastor. Taka težka, žametna zavesa, skozi katero smo kot srednješolci kukali, kdo je v dvorani, Branka pa se je seveda jezila, ker se to res ne dela.
V garderobi - skupni, taveliki, zadaj, v kotu gledališča - je dišalo-smrdelo po mastiksu. Sladko-kislo. Branka ga pri svojih uprizoritvah seveda ni več uporabljala (za razliko od režiserja Petra Malca, ki je pač bil še iz "stare šole"). Ampak tu pa tam smo prilepili komu še kakšno brado, brke ... Recimo učitelju Šviligoju v Cankarjevih Hlapcih (Brankina režija, odrsasla skupina, lepi spomini.) Po predalih so ležali stari tipkopisi. In fundus! - Hkrati strašljivo in totalno vznemirljivo mesto, skladišče pod odrom, kjer si moral biti ves čas sklonjen, ampak se je splačalo: našel si rekvizite, kičaste operne čelade, bodala, kupe, stare knige v gotici, fotografije, raznorazno gledališko navlako, bakelitne telefone, umetno cvetje iz tistega papirja, iz katerega majo kurenti narejene trakove - krep papir, se reče tako? ... posodo, kakšne polomljene stole, smrdljive zavese, lesenih skrnji sploh odpirali nismo, gor je bilo na tone prahu ... Prave svetlobe tam ni bilo in zato je bilo vse skupaj res rahlo skeri.
V prvi garderobi, manjši, pa je, se mi zdi, delala Anica Strelec, računovodkinja. Čisto čisto spredaj, ob vhodu v gledališče desno pa je bila pisarna Dušana Kozarja. Šefa ... ZKO-ja? Svobode? Irena Meško, ti si tkrat že delala tam? ... Kakšni so tvoji spomini? Žal Marjana Piška ni več; on bi znal povedati veliko. No, in seveda legendarni hišnik; Janez Predikaka se je pisal gospod, ki se je drl na nas, razigrano mladino. V njegovo stanovanje so vodile okrogle železne stopnice in nikoli, res nikoli nihče ni smel niti stopiti na te stopnice. Kaj šele, da bi bil kdo v njegovem stanovanju z majnimi okenci, ki so gledal na Slovenski trg. Enkrat, ja, nekoč, je Janez nekaj zasmodil v svoji kuhinji, prileteli so gasilci, oni smo smeli gor; spodaj pa je bilo treba nemudoma sprazniti dopoldansko predstavo za otroke. Takrat je za zavesami še obvezno stal dežurni gasilec. Zadnjič sem srečal gospoda v Mercatorju in se je spominjal, kako fajn da je bilo dežurati v gledališču.
Kako je pravzaprav Janez Predikaka prišel do stanovanja v gledališču? Kaj bi dal, da bi imel tam svojo luknjo!
Tako nekako. Žal Aneksa nimam prav veliko v spominu. Razen tega, kako sem od strani občudoval prave igralce, Sreča, Zvezdano, Iztoka, Daria ..., ko se razdajali na vajah, divje, zares, valjali po odru ... Sam sem bil najbrž v glavi že drugje.
Preden pridemo na naslednjo poglavje, uprizoritev Na odprtem morju, na ribniku v Ljudskem vrtu, je treba reči nekaj o še nečem, brez česar po moje poklicnega gledališča ne bi bilo:
Prihodnjič: klima na Ptuju v začetku devetdestih
P.s.:
Vsi zgoraj omenjeni - veseli bomo vsakega vašega spomina! Napišite svoje spomine na FB ali samo.strelec@gmail.com in jih bom seveda v celoti nemudoma vključil tukaj spodaj.
________________________________
Andrej Cizerl Kodrič:
Aneksa se tudi jaz spomnim sicer bolj medlo, a vseeno imam nekaj spominov, ker sem takrat začel raziskovati čare gledališča. Spomnim se velikega lesena kolesa, katerega sem pomagal Marjanu sestavljati, in kako smo ga po delih odpeljali v Mladinsko gledališče v Ljubljano, kjer smo gostovali. Pri tej predstavi sem, s starega lesenega škripajočega mosta nad odrom, metal vrtnice (mislim da umetne) na Zvezdano Mlakar in Sreča Špika. Spomnim se tudi, da sem takrat na tem gostovanju v Ljubljani prespal pri Dariu Vargi, ker so "sredstva " za gostovanje bila omejena. Kaj več se ta hip ne spomnim.
Mi je pa bolj v spominu ostalo sodelovanje starejše skupine DPD in Teatra III s predstavo Koža Megle. Meni je ta predstava ena boljših, pri kateri sem sodeloval, verjetno tudi zato, ker je bila moja prva v ptujskem gledališču ... Tudi sama zgodba predstave mi je zelo dobra in se še vedno čudim, da se je ni še nihče drug lotil, glede na to, da je vse povezano s Kurenti, zelo čislano na Ptuju.
Nekega dne me doseže vest, da sem v Murski Soboti na območnem srečanju pesnikov in pisateljev začetnikov med dvajsetimi sodelujočimi iz severovzhodne Slovenije zelo izstopala. Toda ne le jaz, ampak tudi Samo Strelec, ki je pred nedavnim izstrelil odlično idejo: (na)pisati »puzzle« o nastajanju ptujskega gledališča in delu Branke Bezeljak.
Zanimivo: prav zgoraj omenjena časopisna vest je usmerila moje prve stopinje k Branki. Skupina pisočih in Branka smo sedeli za ogromno mizo. Se mi zdi, da smo premlevali naše prispevke. Brali smo svoje literarne »otroke« in srkali Brankine nasvete, razmišljanja, mnenja o našem pisanju, literaturi nasploh. Neopazno nas je razorožila, vsaj mene, bojazni pred javnim izražanjem mnenja, kajti treba je bilo argumentirati slišano branje. Ni bila odklonilna, četudi ni bilo vsako pisanje dobro, ni kritizirala, ampak konstruktivno pomirjajoče analizirala s primeri, nasveti, spodbudno. Njen način ni zavračal ali odvračal (od) pisanja, temveč je avtorja postavljal (samo)iniciativno pred ogledalo (samo)analize in realnega( samo)ocenjevanja. Tako zna le ona, Branka!
Gledala sem njene gledališke uprizoritve, jo srečevala na prireditvah. Aktivna je bila v Odboru za gledališko in lutkarsko dejavnost in v Odboru za literarno in knjižnično dejavnost ZKO Ptuj, kamor so imenovali tudi mene kot mentorico na medobčinskem srečanju pesnikov in pisateljev začetnikov, skupaj s Štegerjem. »Posledica« tega je bil literarni večer v Stari steklarski delavnici, Brankinem ustvarjalnem svetišču.
Pesniških srečanj z Branko je bilo za nekaj prstov dveh rok. Na primer - Ženski večeri! (seveda so bili dobrodošli tudi moški; tu in tam se je kakšen opogumil, z izgovorom, da je pripeljal ženo) Ful uspešno in dolgo in z radovednostjo gledalk in poslušalk se jih je zvrstilo kar nekaj. Skratka Ženske večere sem doživela kot gostja pod Brankino taktirko, kar pomeni, nič predhodno vedeti, kaj bo vprašala, kaj naj preberem, pač se prepustiti toku dogodka spontano, predano in spojeno z energijo publike. Včasih so bili šraufi v želodcu, da bo vprašala kaj zagonetnega, umna kot je!, in bi jaz lahko zgolj jecljaje zardevala. Po uspelih in odlično obiskanih srečanjih v Mitri, na Ptujski Gori in v Panu, sem povsem zaupala najinemu dialogu, saj je bila Branka kot moderatorka spretna in drsna (ne drzna), pomirjajoče radovedna in mnogovedna. «Poznala« me je preko dojemanja mojih tedanjih zbirk, mnenje o dveh pesniških zbirkah je napisala za časopis.
Ptujske literate je predstavila v Ljubljani, tedaj, ko je bilo mesto svetovna prestolnica knjige. Prav tako je bila njena gesta branje ptujskih literarnih ustvarjalcev v Narodnem domu. Lep in publike poln večerje bil.
Branka je srčno povezovalna. Mnogi to vedo/veste s teatrskega vidika, jaz pa vem in trdim, da je (bila) edina, ki je (bila) nepristransko povezovalna na literarnem področju, ne glede na ime piske/pisca, ne glede na njeno/njegovo stopnico na Parnasu. Povezovala je znane in manj znane, dala možnost in priložnost tistim, ki so komaj začeli kukati iz pesniškega gnezda.
V čast mi je, ko jo vidim na moji literarni predstavitvi. Njena prisotnost je zame nagrada.
Verjamem v njeno Človeško čistost, neponarejenost, iskrenost, Žensko in ustvarjalko z etičnimi načeli, globoko iskalko in najditeljico vsega lepega, kar umetnost je, ekspertko različnih vej umetnosti, večno iskalko in posredovalko lepote in pomena pisnega ter odrskega znanja. Znanje in ovedenje posreduje nevsiljivo, s toplino besed, povabili, iskrenimi stiski dlani. Na področju, ki je meni najbližje, to je literatura, po mojem osebnem mnenju, ni bilo in ni tako poštene in široke in razdajajoče osebe, ki se ne ozira na cehovske ali druge pripadniško zaprte kroge ustvarjalcev. Zato celo na Poezija in vino povabi tako znane kot manj znane ustvarjalce, etiket ne pozna, pač pa se tistemu svojemu oz njej določenemu segmentu prireditve preda tako, kot zna in zmore le ona, Branka Bezeljak.