Navodilo - 13

Prevedeno po: Fritz B. Simon: Anleitung zum Populismus oder: Ergreifen Sie die Macht! Heidelberg, Carl-Auer Verlag,  2. izdaja, 2024. S prijaznim dovoljenjem založbe. Vse pravice pridržane. 

 

Kazalo

1 Čemu ta knjiga? (Program)

2 Poiščite si soborce! (Zarota)

3 Pripovedujte zgodbo, v kateri bi rad nastopal vsak! (Story)

4 Uporabite obstoječe politične strukture! (Psevdoadaptacija)

5 Borite se za pozornost javnosti (Fokus)

6 Uporabite svoj agresivni potencial (Polarizacija)

7 Umislite si sovražnika! (Tujci)

8 Kaj so dejstva in kaj pomenijo, določajte Vi! (Fake News)

9 Razglasite se za ljudskega borca proti elitam! (Narod)

10 Igrajte na klaviaturo čustev! (Emocije)

11 Uporabljajte besede kot orožje! (Sugestije)

12 Mobilizirajte množice in jih držitev v pogonu! (Raja)

 

 

 

13 Naj Vas slavijo kot karizmatičnega junaka!

(Kult osebnosti)

Vi ste »močan mož«, ki bo naredil red. To je vaša obljuba. In to je upanje ljudstva, ki je utrujeno od nenehne krize in kaosa. Zato se v svojem odločnem javnem nastopu ne pustite zmesti morebitnim napadom lažne skromnosti (v zasebnem življenju bi lahko načeloma pokazali tudi svoje »mehke« strani, vendar ne brez tveganja: Lahko bi se o tem govorilo in Vi bi lahko podvomili vase, če bi si to privoščili prepogosto; takšne prebliske si prihranite za trenutke, ko boste morali v javnosti poljubljati dojenčke; zato tudi kot ženska nimate veliko možnosti, da prevzamete vlogo »močnega moža«; junaki so – razen morda v Franciji – pač moški; močne ženske so izločene kot svetnice).

Da bi pri prebivalstvu vzbudili klic po »močnem človeku«, je potrebno posebno razpoloženje, ki sicer nastane spontano in samoorganizirano, vendar ga morate strateško spodbujati – sicer boste morali čakati na pravi trenutek, in lahko se zgodi, da brez Vaše pomoči morda ne pride nikoli.

Klic po nekom, ki bo končno ukrepal, se v prebivalstvu ponavadi pojavi, ko se trenutna situacija doživlja kot kaotična, nejasna, zmedena in izven nadzora. Zato mora biti Vaš cilj ustvarjanje negotovosti, da se lahko to občutek izgube nadzora in reda širi kot epidemija.

Za to ni nujno, da gre prebivalstvu dejansko in objektivno slabo. Zadostuje, da to sugerira samoopisovanje družbe. In k temu lahko prispevate tudi Vi, tako da stavite na moč samouresničujočih se prerokb. Če na primer opozarjate na nemire med prebivalstvom, slikate grozljivo sliko neposredno grozečih nasilnih množic na ulicah, je to eleganten način, da na široko razširite idejo o množičnem pohodu na ulice in metanju kamenja. Če ob tem organizirate na internetu še podporo botov ali trolov, bi moralo uspeti, da se vzpostavi splošno občutje krize političnega sistema in nemoči njegovih predstavnikov.

V kriznih situacijah je zaupanje v politične programe na splošno zelo majhno (konec koncev krize ne bi bilo, če bi etablirane institucije delovale in elite ne bi odpovedale). Volivcem se vedno znova obljublja, da bo vse bolje, vendar vse obljube elit izgledajo odlično le na papirju in se nikoli ne uresničijo: zgolj prazne besede brez vsebine. Zaupanje v zakonsko urejen politični sistem odločanja in kakovost tako sprejetih odločitev se približuje točki nič: ve se, da se skorumpirane klike »tam zgoraj« v zakulisnih pogovorih dogovorijo vedno le za tisto, kar najbolj koristi njim.

Ko kopni zaupanje v pravne postopke, pravni sistem in politične institucije, v vsa tista visoko cenjena demokratična načela, ostanejo zadnje upanje za rešitev v krizi konkretne osebe. Imajo – v pravem pomenu besede – vsebino. Lahko se jih dotaknemo, vidimo in slišimo, do njih razvijemo simpatijo ali antipatijo, se počutimo razumljene in verjamemo, da bodo storili pravo stvar za vsakega posameznika kot tudi za državo kot celoto. Svet je zelo kompleksen in za povprečnega človeka na ulici je zapleten splet objektivnih in socialnih medsebojnih odnosov nepregleden. Kako naj ljudje ocenijo smiselnost političnih programov in ukrepov? Kako naj se odločijo, kateri stranki in kateri politični skupini naj zaupajo in dajo svoj glas? In vendar morajo, hočejo in želijo izbrati.

V tej situaciji vstopijo v igro osebe, ki predstavljajo različne politične tokove. Zaupanje v osebe – njihov značaj, sposobnost presoje, cilje, karizmo – zmanjšuje kompleksnost.

Če torej hočeti Vi priti na vrh države, je najneposrednejša, direkntna pot, da se v stiski predstavite kot rešitelj. Da bi odpravili to stisko, jo morate najprej pričarati. Prvi korak je torej, da kot mantro ponavljate opis statusa quo v državi kot katastrofalnega in toponavljate in ponavaljate. Tukaj je potrebno tesno sodelovanje z Vašimi podporniki na spletu, na družbenih omrežjih, z boti in v mainstream medijih. Predvsem pa Vam bo pomagal stabilizirati ugled Vam sovražni tisk, saj je za prodajo svojih časopisov odvisen od nenehnega ustvarjanja alarmntnih novic (“Breaking news”) in ustvarjanja napetosti. Vi in vaši prijatelji pa zagotavljate tega v izobilju, ko se kažete kot nepredvidljive, provocirate, govorite nezaslišane stvari, kršite tabuje itd. Ste zagotovilo, da ne bi bilo komu slučajno dolgčas in da ne bi zapadli v počitiško zatišje.

Vi osebno morate nedvomno in prepoznavno prevzeti vlogo Robina Hooda, ki se pogumno in neustrašno, a tudi neomajno, nekonvencionalno in brez sramu upira močnim. Kjerkoli vidite priložnost, napadite!

Svojega imidža ne morete zares kontrolirati, lahko pa delujete na način, ki bo ob površinskem načinu zaznavanja javnosti – in javno zaznavanje je vedno površinsko – nakazoval določeno podobo Vaših osebnih značilnosti.

Zato lahko v principu izbirate, kako želite, da Vas ljudje etiketirajo – torej številni ljudje, katerih oboževanje si prizadevate pridobiti. Da bi bili dolgoročno uspešni, vas morajo prepoznati kot 'karizmatičnega vodjo'.

Zato vprašanje: Kako se to doseže: karizma? Kje se dobi karizmo (na Amazonu je vendar nimajo)?

Nekateri ljudje menijo, da je to prirojena lastnost, ki naj bi jo voditeljem podaril njim ljubi bog. To je seveda popolna bedarija – vendar takšna, o kateri nikoli ne smete podvomiti, saj lahko ta implicitno izražen mit o božji pravici izkoristite v svojo korist.

Kot vse druge lastnosti, ki jih pripisujemo človeku, se tudi karizma pridobi s komuniciranjem z drugimi ljudmi. To je kot z igranjem klavirja: morda ste od staršev podedovali določeno muzikalnost, talent, vendar to samo po sebi ni dovolj, da bi znali igrali klavir. Treba je tudi vaditi, da bi ustvarili zvoke, ki vzbujajo zadovoljstvo. In če imate ambicijo sprožiti vihar navdušenja številnega občinstva, morate vaditi celo zelo veliko. Nekateri ljudje lahko že z malo vaje ustvarijo nekaj tonskih kombinacij, ki jih bodo ušesa prenesla; drugi pa lahko vadijo še toliko, pa enostavno ne bo nič. Toda ne glede na to, ali z veliko ali z malo, nihče ne more priti na oder koncertne dvorane brez vaje.

V ideji o od boga danih vodstvenih lastnostih se manifestira upanje na nadnaravne moči in sposobnosti, na magijo in čudež. To hrepenenje po perfektnosti, po brezhibnosti, se nato pooseblja tako, da se voditelja idealizira in povzdigne na piedestal, da bi se ga spoštljivo častilo in oboževalo na kvazi-religiozen način. To mora biti tudi Vaš cilj.

Torej je Vaša naloga doseči idealizacijo samega sebe. Ker je to rezultat komunikacije, ne morete doseči lastne idealizacije sami, saj Vam notranji samogovori pri tem ne bodo pomagali, četudi se Vam je že nekaj časa zdelo, da ste velik vodja. Okoli sebe morate zbrati ljudi, ki že celo večnost nestrpno čakajo na mesijo, ki obljublja odrešitev pred slehernim zlom. Nato te ljudi zapeljete ali prepričate, da so v Vas končno našli tega odrešenika.

Torej je že pred Vašim nastopom morala obstajati potreba, boleče doživljeno pomanjkanje zaupanja vrednega vodstva, hipokrizija, čustvena podhranjenost, za kar so seveda krive elite, ki vladajo otopelo in vzvišeno ter zato ne vedo, kaj ljudje potrebujejo.

Če ste se (slučajno) udeležili tečaja javnega nastopanja ali obiskovali pouk igranja, ni s tem nič narobe, saj gre za Vaše nastope, za uprizarjanje „močnega moža“ (če ste sramežljivi in vam je mučno, če Vas v javnosti opazujejo, se raje hitro vrnite v svojo mišjo luknjo, kjer se lahko počutite varne). Močan mož se ne izogiba soočenju; nasprotnika provocira (kot je to perfektno izvajal Muhammad Ali), da bi njemu in občinstvu pokazal, da se ne boji ničesar in nikogar. Pojdite v ring; močnejši kot je nasprotnik, bolje za Vas. Če se borite iz oči v oči s svetovnimi velikani, potem spadate med svetovne velikane. Ker je Vaše globoko negotove publike strah, je jasno demonstriranje svobode pred strahom več kot le izraz lastnega poguma; temveč obljuba, da bo človek kot Vaš privrženec ali privirženka tudi sam/a osvobojen/a strahu. Vi ponujate močno roko, ki vsakogar varuje in vodi skozi stiske sveta.

Pokažite svoje preziranje do strokovnjakov, ki ne da bi imeli praktične izkušnje, raziskujejo v svojih slonokoščenih stolpih in ki oklevajo in oklevajo, preden kakršna koli dejstva akceptirajo za resnična. Vi veste vse bolje. Vi ste tisti, ki vidite skozi stvari, ki veste, kako se svet vrti. Svet, ki ga oznanjate in razlagate svojim privržencem, ni kompleksen. Ni dvoumnosti, ni ambivalentnosti, ni protislovij ali paradoksov, temveč samo črno ali belo. Kot na šahovnici: črna polja, bela polja, črne figure, bele figure. Svet je preprost: obstajajo dobri – to je ljudstvo in Vi kot njihov predstavnik; in obstajajo slabi – to je sovražnik: tujci zunaj in elite znotraj, pred katerimi je treba ljudstvo zaščititi. In Vi ste tisti, ki lahko zaščitite ljudstvo, ker ste močni, trmasti in neomajni. Vi se ne prilagajate; temveč se drugi lahko prilagodijo Vam ali se borijo proti Vam. V obeh primerih zmagate Vi.

Kako strateško demonstrirate to moč, je odvisno od kulturnega okolja. Obstajajo deli sveta, kjer mora potencialni, domnevni junak pokazati svojo fizično moč in druge mačistične značilnosti: vožnja motorja v usnjenih oblačilih, jahanje konja z golim, mišičastim trupom, rokoborba z morskim psom z golimi rokami itd. – meja je zgolj nebo. Vendar pa obstajajo tudi drugačne druge kulture, kjer se udeležbi na triatlonskem tekmovanju bolj kot ne posmehujejo kot nečemu slaboumnemu, medtem ko dejsto, da je nekdo napisal roman – pa čeprav doslej s strani literarne kritike spregledan – lahko okrepi ugled “junaka v nastajanju”.

Pri vsem tem velja naslednje: Poglejte, kaj so počeli idealizirani mitološki junaki, in storite nekaj podobnega, čeprav prenešeno za danes: Borite se z zmaji, uprite se sirenam, ki odmevajo od vsepovsod, in dokažite, da ste nesebični vitez, ki je pripravljen iti v vojno, da bi zaščitil vdove in sirote. Vse to pa seveda ne takrat, ko tega nobeden ne vidi, ampak zmeraj javno. Vendar se Vam ni treba zares boriti: dovolj je, če lahko prepričate, da vse to počnete in to že dolgo, v idealnem že od vedno. Dizajnirajte svojo življenjsko zgodbo: Nikoli ni prepozno, da bi imeli junaško preteklost ...

Svojo moč in legitimnost si pridobite, ker ste Vi ljudstvo (!), saj njega in njegovo voljo utelešate bolj kot bi ga lahko kateri koli parlament. Čutite kot ljudstvo in razmišljate kot ljudstvo (tudi če ljudstvo samo tega morda še ni opazilo).

Ljudstvo vam zaupa, ker ste močni – nihče se ne more kosati z Vami. Zato spadate na sam vrh, na vrh piramide moči, da bi v družbi vzpostavili red. In ko boste Vi – ali z drugo besedo ljudstvo – nekoč na vrhu in boste prevzeli oblast, bo vse dobro. Potem boste tam tudi ostali in preprečili starim, protiljudskim elitam, da bi ponovno prevzele oblast, tako da bodo lahko vsi spet mirno in varno spali.

To je podoba, ki jo morate vedno znova in znova razširjati z majhnimi gestami in velikimi dejanji, z govori in napovedmi, prek vseh razpoložljivih medijev: Vi ste karizmatični junak, ki je pripravljen premagati pošast.

Prihodnjič:

Formirajte učinkovito bojno četo! (Kader)

***

O avtorju:

Fritz B. Simon, dr. med., univerzitetni profesor za vodenje in organizacijo; psihiater in psihoanalitik, sistemskiorganizacijski svetovalec. Raziskovalo težišče: organizacijski in dezorganizacijski procesi v psiholoških in družbenihsistemih. Avtor in urednik približno 300 znanstvenih člankov in 35 knjig, ki so bile prevedene v 15 jezikov. Med drugimi: Toedliche Konflikte. Zur Selbstorganisation privater und öffentlicher Kriege (2001), Die Familie des Familienunternehmens (2002), Gemeinsam sind wir blöd!? Die Intelligenz von Unternehmen, Managers undMärkten(2004), Einführung in Systemtheorie und Konstruktivismus (2006), Einführung in die systemischeOrganisationstheorie(2007), Einführung in die systemische Wirtschaftstheorie (2009), Vor dem Spiel ist nach dem Spiel. Systemische Aspekte des Fussballs (2009), Einfuehrung in die Systemtheorie des Konflikts (2010), Wenn rechts link ist und links rechts. Paradoxiemanagement in Familie, Wirtschaft und Politik (2013), Einführung in die (System-Theorie der Beratung (2014), Formen. Zur Kopplung von Organismus, Psyche und sozialen Systemen (2018). Der StreitumsNadelöhr (2019), Lockdown: Das Anhalten der Welt (2020), Stalin und der Apparat (2023). 


Komentar prevajalca:
Zelo možno, da se - če berete tole - spogledujete z mislijo, da bi na naslednjih volitvah kandidirali. Če se odločite, verjetno že veste, KAJ boste govorili drugim. To, KAKO boste govorili, vas lahko “pokoplje” ali pa bo razlog, da bodo volivci “kupili” vaše zamisli. Če želite: včasih imam kje kak praktičen seminar o veščinah javnega nastopanja: tukaj.
(Ampak ne se potem jeziti name, če vam bodo verjeli in boste morali preiti od besed k dejanjem ter pokazati, kaj znate.)